Dlaczego Sketchup ?
Zdecydowanie największą zaletą jest to , że to darmowy program.
Posiada również wiele różnorodnych rozszerzeń , w postaci skryptów RUBY .
Kilka z nich omówie później , gdy przyjdzie czas na omawianie zagadnień związanych z modelowaniem .
Program RHINO posiada z punktu widzenia modelarza 2 bardzo ciekawe funkcje . Jedna z nich to wspomniane rozwijanie powierzchni wraz z możliwością rozwinięcia krzywych które znajdują się na tej powierzchni . Druga to możliwość rzutowania krzywych na powierzchnie .
Jest to bardzo wygodne ponieważ zazwyczaj pracuje się na ortogonalnych rzutach które stanowią referencje projektu .
Jak wygląda to w Sketchupie ?
Powierzchnia i element do zrzutowania |
Tymczasowa bryła |
Wyciągamy nasz element, tworząc nową bryłę , zaznaczamy oba obiekty i wykonujemy ich przecięcie .
Rezultat przecięcia |
Sketchup interpretuje krzywe jako zbiór odcinków ( lub polilinie ), co teoretycznie może wydawać się wadą . Jednak daje to nam nowe możliwości. Na powyższym rysunku wszystkie punkty za zaznaczone pogrubieniem . Co z tego wynika ? Że jeżeli mamy dowolny punkt który znajdyje się wewnątrz trójkąta, to możemy wyznaczyć jego odległości do 2 wierzchołków, a następnie zastosować wcześniej omówiony algorytm i wyznaczyć położenie punktu na rozwinięciu .
Wyznaczanie punktów wewnątrz trójkąta |
C.D.N.
No comments:
Post a Comment