Monday, March 28, 2011

Zalety używania Sketchup'a

SEE THIS POST IN ENGLISH

Dlaczego Sketchup ?
Zdecydowanie największą zaletą jest to , że to darmowy program.
Posiada również wiele różnorodnych rozszerzeń , w postaci skryptów RUBY .
Kilka z nich omówie później , gdy przyjdzie czas na omawianie zagadnień związanych z modelowaniem .

Program RHINO posiada z punktu widzenia modelarza 2 bardzo ciekawe funkcje . Jedna z nich to wspomniane rozwijanie powierzchni wraz z możliwością rozwinięcia krzywych które znajdują się na tej powierzchni . Druga to możliwość rzutowania krzywych na powierzchnie .
Jest to bardzo wygodne ponieważ zazwyczaj pracuje się na ortogonalnych rzutach które stanowią referencje projektu .

Jak wygląda to w Sketchupie ?
 
Powierzchnia i element do zrzutowania
Mamy nasza powierzchnie i element np kamuflarzu który będzimy chcieli umieścić na powierzchni.






 
Tymczasowa bryła

Wyciągamy nasz element, tworząc nową bryłę , zaznaczamy oba obiekty i wykonujemy ich przecięcie .







Rezultat przecięcia
Naszą tymczasową bryłę możemy usunąć i otrzymujemy jej rzut na naszej powierzchni .








Sketchup interpretuje krzywe jako zbiór odcinków ( lub polilinie ), co teoretycznie może wydawać się wadą . Jednak daje to nam nowe możliwości. Na powyższym rysunku wszystkie punkty za zaznaczone pogrubieniem . Co z tego wynika ? Że jeżeli mamy dowolny punkt który znajdyje się wewnątrz trójkąta, to możemy wyznaczyć jego odległości do 2 wierzchołków, a następnie zastosować wcześniej omówiony algorytm i wyznaczyć położenie punktu na rozwinięciu .

Wyznaczanie punktów wewnątrz trójkąta








C.D.N.

No comments:

Post a Comment