Tuesday, July 12, 2011

Zaczynamy

THIS POST IN ENGLISH


Jak było widać w poprzednim poście, algorytm do automatycznego rozwijania w Sketchupie działa.
Ale ponieważ programowanie nie jest główną ideą tego bloga, postanowiłem zacząć coś bardziej praktycznego.
Na pierwszy ogień poszedł Su-17M. Dlaczego akurat ten samolot? Hmmm...
Wydaje mi się, że zadecydowała o tym w miarę prosta bryła, kadłub , stateczniki...
Miejscem, które przysporzy na pewno problemów będą skrzydła.
Intensywnie myślę nad mechanizmem składania skrzydeł. Może uda się zsynchronizować obie strony.




Pierwszy etap projektowania , to zgromadzenie dokumentacji. Zestawienie widoków (góra-dół-przód-strona) i odpowiednie ich skalowanie w dowolnym programie, to kolejny krok.
Aby ułatwić sobie zadanie, usunąłem tło w każdym z rzutów i zapisałem poszczególne pliki jako PNG, co pozwoliło zachować przeźroczystość. Pozostało wstawić wszystko do Sketchupa.

Kolejnym krokiem było obrysowanie kształtu kadłuba w widokach z góry i z boku. Wybrałem taki sposób modelowania, ponieważ poszczególne przekroje kadłuba, dostępne w tym zestawie planów średnio pasowały do obrysów. Można co prawda wrysować poszczególne wręgi i potem skalować je tak aby pokrywały się z widokami. Ale postanowiłem, że podejście w drugą stronę w tym wypadku też jest możliwe, bo przekroje kadłuba są w przybliżeniu okrągłe - eliptyczne.
Sam obrys kadłuba wykonałem przy pomocy BZ CURVES - rozszerzenia Sketchupa które pozwala kreślić sp lajny i inne krzywe.
Wcześniej wrysowane obrysy wyciągnąłem  i wykonałem przecięcie (intersection). Następnie wykonałem kilka przecięć pionowymi płaszczyznami w miejscach w których zaplanowałem wręgi i otrzymałem szereg prostokątów.
na poszczególnych prostokątach elips. W tym celu posłużyłem się kolejnym rozszerzeniem do Sketchupa: TOOLS ON SURFACES.
Potem pozostawiłem jedynie wyrysowane elipsy.

Kadłub rozpiąłem na zdefiniowanych przekrojach przy użyciu narzędzia CURVILOFT.
Można również spróbować innego skryptu: SKIN.
Tutaj widać efekt wraz z już wykonanymi skrzydłami.
O skrzydłach w kolejnej odsłonie.

1 comment:

  1. Hi Matt, Really wonderful stuff, thank you for sharing your knowledge. Please keep up the good work.

    ReplyDelete